Menu

Albert Mertz

5. nov. 1972

5-11-72
Gennemsyn af alle de “R+B” Gouacher - Montager - o.l
“R+B” i serie er jo blot en billedflade udstrakt i længden (og teoretisk i en uendelig udstrækning til begge sider) for man sammenligner uvilkårligt, som på en billedflade, de forskellige farvede felter i rækken – og alene via denne sammenligning er forskellen på en lysere, mørkere – rød – blå – synlig.
__________________________________________________________
I tilfældet “R+B” er seriemetoden forkert ideen må ligge i det enkelte individuelle billede og ikke i en række hvis enkeltdele er led i en sammenlignende kæde.
__________________________________________________________
Skal man anvende serien må de enkelte dele være fuldstændig identiske.
__________________________________________________________
Hvad kan der så konkluderes på grundlag af en sådan gennemgang?
At – det er en idee baseret på begreberne farve – form – malerkunst – stilmæssigt rangerende under “Abstrakt kunst” (associerende til navne som Albers - Max Bill -). Hvis ideen skulle bringes til at fungere det vil sige det samme billede igen og igen, men i forskellige miljøer, i forskellige sammenhæng og situationer, er den altfor tæt på en variant af Buren.
Når alt kommer til alt må den endelige konklusion blive at hele ideen, hvilke synspunkt man end forsøger at se den fra, udelukkende er formalistisk baseret.


Fakta

PDF
5. nov. 1972
Rød blå bd 12 s. 35-36
Max Bill. Schweizisk arkitekt, kunstner og grafisk designer (1908-1994).