Albert Mertz
7. okt. 1973
7-10-73
Jeg har fået lyst til at male en serie på foreløbig 6 “R+B”, men der melder sig forskellige problem som både er af ren teknisk og kunstnerisk art.
Skal de udføres i olie eller akryl? Akryl har fordel at tørre hurtigt så man med det samme kan ændre farven hvorimod olie skal tørre et par dage før man går videre. Oliefarven har den fordel fremfor Akryl at den har en større tæthed mere har karakter af maling der forener sig med malefladen, hvorimod Akryl har en vis kemisk farvekarakter og lægger sig som en hinde ovenpå malefladen, til gengæld er den mere robust, rent teknisk, en olie.
Det andet problem er om billederne skal udføre på lærred udspændt på blændramme? Den udhævelse fra væggen som foregår via blændrammens tykkelse er mig imod fordi denne kant, der på samme tid er, eller foregiver at være neutral, alligevel ikke er det, men bliver et overflødigt element der spiller ind mellem væggen og den bemalede flade.
Desværre er der jo for tiden mode i at anvende uopspændte lærreder alene den kendsgerning gør mig tvivlende. Man kunne selvfølgelig lade bemalingen fortsætte rundt om blændrammekanten men så nærmer den malede flade sig objektet og mister karakter af flad – bemaling.
Træ – masonitplader udelukker jeg af praktiske og tekniske årsager.
Skal de udføres i olie eller akryl? Akryl har fordel at tørre hurtigt så man med det samme kan ændre farven hvorimod olie skal tørre et par dage før man går videre. Oliefarven har den fordel fremfor Akryl at den har en større tæthed mere har karakter af maling der forener sig med malefladen, hvorimod Akryl har en vis kemisk farvekarakter og lægger sig som en hinde ovenpå malefladen, til gengæld er den mere robust, rent teknisk, en olie.
Det andet problem er om billederne skal udføre på lærred udspændt på blændramme? Den udhævelse fra væggen som foregår via blændrammens tykkelse er mig imod fordi denne kant, der på samme tid er, eller foregiver at være neutral, alligevel ikke er det, men bliver et overflødigt element der spiller ind mellem væggen og den bemalede flade.
Desværre er der jo for tiden mode i at anvende uopspændte lærreder alene den kendsgerning gør mig tvivlende. Man kunne selvfølgelig lade bemalingen fortsætte rundt om blændrammekanten men så nærmer den malede flade sig objektet og mister karakter af flad – bemaling.
Træ – masonitplader udelukker jeg af praktiske og tekniske årsager.