Menu

Albert Mertz

16. mar. 1972

16-3-72
Om R+B til T.V udsendelsen.
________ _________ ________ ________ ________ _______
Jeg tror ikke længere paa farve og form som et udtryk.
Farve er maling – Form er reel rumlig udstrækning.
Jeg tror ikke paa kunsten som et udtryk (en expression) men som en tilstedeværelse
– i hvilke form den er tilstede er fuldstændig underordnet.
Derfor har jeg valgt de to farver Rød og Blaa – det er de to af skalaens farver som har de færreste associationer til fænomener udenfor det rene farveomraade. Farvernes udstrækning begrænses af to kvadrater et Rødt – et Blaat der tilsammen danner en rektangel. Kvadratet er den neutraleste og mest konstante form – er simpelthen et kvadrat og intet andet. Summen af disse meget enkle og meget neutrale elementer udgør ikke et billede – men en tilstedeværelse – der ikke forandre sig fra den ene udførelse til den anden – det er en bevidst gentagelse fra gang til gang.
Det eneste som forandre denne materialisation er de omgivelser, det miljø, den aktuelle sammenhæng den placeres i relation til – det er de forestillinger og tanker der dannes omkring og via den og ikke materialisationen selv der er foranderlig. Materialisationen virker som et objekt og udgangspunkt for den kunstneriske tanke – et forsøg paa en definition af kunsten som et selvstændigt i sig selv hvilende omraade.
Det er et forsøg paa en definition af kunsten og dens værdi – eller mangel paa værdi.
____________________________________________________________
1. ROUGE + BLEU
    PRÆSENTATION I
    “DEN FRIE” MARTS 1972 
    En R+B Papplade udstillet sammen med 7 fotoer af “malede vinduer. 

Fakta

PDF
16. mar. 1972
Rød blå bd 6 s. 9-11
T.V udsendelsen Mertz skriver om R+B til er portrættet af ham "Mertz - nu" af Ole Michelsen, tilrettelagt for Danmarks Radio af Ole Braunstein i 1972. 
På kunstnersammenslutningen Den Fries forårsudstilling i 1972 viste Mertz rød+blå-propositionen offentligt for første gang. De ”malede vinduer” var syv fotografier af påmalede falske vinduer, optaget af Susanne Mertz og printet på lærred.