Menu

Albert Mertz

22. maj. 1972

22-5-72
Dogmatisk bliver det, og altfor tæt paa Daniel Buren, Mosset, Torino og Risoti, hvis der insisteres paa repetitionen.
Farverne - Rød + Blaa – strukturen to kvadrater dannende et rektangel skal hele tiden fastholdes, men udover dette er der intet som taler for at man ikke kan varierer farverne i mellem – lys – mørk – kold – varm – saa længe de ikke overskrider deres identitetsgrænse (f.eks den røde maa ikke blive lyserød den blaa ikke lyseblaa – de maa ikke blive rødviolet eller blaaviolet - o.s.v)
Ligeledes kan man i et vist omfang anvende stoflighed i farvematerialet skinnende – mat – grov – glat – o.s.v størrelse – stort smaat og hvad der ligger derimellem kan varieres. Placeringen – hængende paa væggen – liggende paa gulvet – staaende, hængende i rummet – o.s.v er ogsaa variationsmuligheder der kan komme i betragtning. Det væsentlige maa være at man hele tiden holder sig indenfor dette stærkt begrænsede omraade der udgøres af anvendelsen af det røde og det blaa kvadrat.

Fakta

PDF
22. maj. 1972
Rød blå bd 7 s. 18-19
Olivier Mosset. Schweizisk kunstner bosiddende i USA (f. 1944).
Torino. Mertz må mene Niele Toroni. Schweizisk kunstner (f. 1937).
Risoti: Mertz må mene tidligere omtalte Francois Ristori.