Menu

Albert Mertz

27. dec. 1971

27-12-71
“Artistic traditions which bind the artist both in content and form can give him more freedom than the forced overoriginality of our time. Byzantine icons are fixed both in form and content. In Byzantine Museums at Athens one can see the same icon repeated in many examples, one looking like an almost exact copy of the other. Yet what differences in power! Because we come to know the common schema of the composition, the slightest deviation will be all the more telling and expressive.”
                                                                                                        Anton Ehrenzweig
Det var jo netop det der var “R+B” ideens udspring. Ved at vælge en struktur bestaaende af to kvadrater tilsammen dannende et retangel — og de to kontrastrende (lys - mørk - varm - kold) farver Rød — Blaa — hvorved det delte retangels symmetri forskubbes — og ved igen og igen at gentage denne helhedsstruktur ophæve dens expressive betydning. Den mindste ændring af denne struktur gennem teknik, materiale udførelse, præsentation, sted vil forlene den med en ny betydning — ikke i expressiv henseende, men i funktionel.
Jeg skal tænke mig meget om før jeg kasserer denne idee — det er første gang jeg har haft saa præcist et udgangspunkt for hele min kunstneriske tanke — et holdepunkt der ligesom kan bringe orden — samling paa disse tankers tendens til forvirring. Naturligvis skal man ikke spærre sig inde i denne tanke, gøre den til et dogme, men forholde sig levende og afslappet til den. 
 

Fakta

PDF
27. dec. 1971
Rød blå bd 5 s. 17-18
Anton Ehrenzweig. Østrigsk født britisk moderne kunst- og musikteoretiker (1908-1966).