Menu

Albert Mertz

3. okt. 1972

3-10-72.
“Le tableau úniste s’oppose au principe du contraste des formes et des couleurs, en font que bases de la composition“
                                       Strzeminski.
“Je suis contre la ligne et toutes ses conséquences: couleurs, formes, composition. Tous les tableaux, quels qú ils soient, figuratifs un abstraits, me font l’effet d’être des fenêtres de prison dont les lignes précisément sont les barreaux” 
                                        Yves Klein.
__________________________________________________________
Disse to citater som jeg fandt i en gammel udklipsbog præciserer hvad det er jeg søger med “R+B”.
Det er egentlig ejendommeligt at jeg falder over disse citater netop idag hvor jeg har forsøgt at klargøre for min konflikt mellem de to yderpunkter “R+B” og montagerne. 
Især Strzeminski citatet, og erindringen om hans meget smukke billeder, fascinerer mig. Jeg har altid været meget stærk tiltrukket af kunst der – rent fysisk – næsten ikke var tilstede – det er jo hvad jeg selv søger. Men såvel Strzeminski som Klein nåede ad deres vej til et punkt hvorfra det er meget tvivlsomt man kan gå videre uden at måtte gå ud over billedets aktionsradius (det samme gælder Ad Reinhardt). De nåede til billedets absolutte nulpunkt og fra dette kan man kun komme videre ved at forlade billedet. 

Fakta

PDF
3. okt. 1972
Rød blå bd 12 s. 16-17
Władysław Strzemiński. Polsk kunstner og teoretiker (1893-1952).