Albert Mertz
26. okt. 1971
26-10-71.
Ni “R+B” een for hver dag. Forskellen fra dag til dag er meget lille og skyldes i første række noget rent teknisk som at der den ene dag bruges ultramarin mørk, den anden lys, eller forskelle i stoflighed opstaaet via penselsarbejdet. Allerede nu kan det derfor fastslaas at en forskel – variation -via et tidsforløb (fra dag til dag) ikke skaber udsving i udseende der kan tillægges nogen betydning.
Der er her tale om ni dage – hvordan vil det forholde sig hvis der var tale om et længere tidsrum – f.eks en maaned?
Sandsynligheden for at udsvingene vil blive tydeligere er meget lille – men maaske var det alligevel værd at forsøge.
--------------
Der er her tale om ni dage – hvordan vil det forholde sig hvis der var tale om et længere tidsrum – f.eks en maaned?
Sandsynligheden for at udsvingene vil blive tydeligere er meget lille – men maaske var det alligevel værd at forsøge.
--------------
Det maa endnu en gang slaas fast at saa længe jeg i det hele taget anvender et farvepar vil dette paa den ene eller anden led blive tillagt en betydning, mere eller mindre.
Variationer og forskelle mellem disse farvepar indbyrdes eller det enkelte billedes i forhold til en serie, kan og bør derfor ikke tillægges nogen betydning overhovedet. Kendsgerningen bør være at det er et Rødt – et Blaat kvadrat sat sammen og dannende et rektangel. Hvilke Rød eller Blaa bør være uden betydning og som følge deraf ogsaa de associationer der opstaar via farverne, om de ser ud paa den ene eller anden maade bør være uden betydning i forhold til deres tilstedeværelse som en simpel kendsgerning. Men hermed har selve ideen forsaavidt ogsaa lukket sig – afslutted sig. Da der anvendes farve og formstruktur bekræfter i sig selv produktet med de deraf følgende tankeforbindelser af malerisk æstetisk beskaffenhed. Man kan ikke anvende farve og formstruktur samtidig med at man beder beskueren om at se bort fra dem – bordet fanger – man undgaar ikke at disse fænomener tillægges betydning imod den tilstræbte hensigt. Er jeg virkelig interesseret i at komme bort fra maleræstetikken maa jeg arbejde med materialer og fænomener som ikke kan involverer disse associationer.
Variationer og forskelle mellem disse farvepar indbyrdes eller det enkelte billedes i forhold til en serie, kan og bør derfor ikke tillægges nogen betydning overhovedet. Kendsgerningen bør være at det er et Rødt – et Blaat kvadrat sat sammen og dannende et rektangel. Hvilke Rød eller Blaa bør være uden betydning og som følge deraf ogsaa de associationer der opstaar via farverne, om de ser ud paa den ene eller anden maade bør være uden betydning i forhold til deres tilstedeværelse som en simpel kendsgerning. Men hermed har selve ideen forsaavidt ogsaa lukket sig – afslutted sig. Da der anvendes farve og formstruktur bekræfter i sig selv produktet med de deraf følgende tankeforbindelser af malerisk æstetisk beskaffenhed. Man kan ikke anvende farve og formstruktur samtidig med at man beder beskueren om at se bort fra dem – bordet fanger – man undgaar ikke at disse fænomener tillægges betydning imod den tilstræbte hensigt. Er jeg virkelig interesseret i at komme bort fra maleræstetikken maa jeg arbejde med materialer og fænomener som ikke kan involverer disse associationer.