Albert Mertz
29. sep. 1974
Paris 29-9-74.
Endnu engang — fasthold ideen at “R+B” skal fungerer alene som et objekt der måske kan siges at have karakter af et signal.
“R+B” skal i sig selv være helt uden betydning, det er forholdet til omgivelserne: miljøet, den øjeblikkelige situation, de begivenheder og handlinger det deltager i som skal give “R+B” en betydning.
”R+B” skal tjene til at gøre opmærksom ikke på sig selv, men hvad der foregår udenfor. Det er derfor ligegyldigt hvilke rød og blå farve, hvilke materiale objektet er fremstillet i, hvad der er vigtigt er alene dens funktion.
Det så for øvrigt beskueren frit at tillægge farven, materialiteten, strukturen o.s.v. “kunstneriske” egenskaber — det er en slags spild — entropi — objektet udsætter sig for.
“R+B” skal i sig selv være helt uden betydning, det er forholdet til omgivelserne: miljøet, den øjeblikkelige situation, de begivenheder og handlinger det deltager i som skal give “R+B” en betydning.
”R+B” skal tjene til at gøre opmærksom ikke på sig selv, men hvad der foregår udenfor. Det er derfor ligegyldigt hvilke rød og blå farve, hvilke materiale objektet er fremstillet i, hvad der er vigtigt er alene dens funktion.
Det så for øvrigt beskueren frit at tillægge farven, materialiteten, strukturen o.s.v. “kunstneriske” egenskaber — det er en slags spild — entropi — objektet udsætter sig for.