Albert Mertz
24. okt. 1974
24-10-74.
Grunden til at jeg beskæftiger mig med tegnepapirets hvide retangel er at jeg på nuværende tidspunkt ønsker at udskyde farven da den, hvor neutral eller ren den end anvendes aldrig undslipper det expressive. Det der søges henimod er en større abstraktion d.v.s en så reduceret formstruktur at fejltolkninger af den tanke som ønskes demonstreret når ned til det absolut mulige minimum.
Formen d.v.s det der ses skal alene tjene til at fremfører tanken rent uden elementer der ikke tjener dette formål.
___________
Den hvide papirflade behøver ingen bearbejdelse overhovedet fordi:
1. Den har en form (retangel hvor højden er halvdelen af længden således at der ved en midterdeling opstår to identiske kvadrater). Denne form kan varieres i størrelse i forhold til det rum (eller den væg) hvor den befinder sig.
2. Den hvide flade gøres alene ved lysets bevægelse og skiften henover den til en foranderlig, aldrig statisk vedvarende, flade.
Intet lys er nogensinde fuldstændig konstant.
Problemet er så hvorledes gør man denne kendsgerning bevidst for beskueren, uden at gribe til bearbejdelse af fladen?
Formen d.v.s det der ses skal alene tjene til at fremfører tanken rent uden elementer der ikke tjener dette formål.
___________
Den hvide papirflade behøver ingen bearbejdelse overhovedet fordi:
1. Den har en form (retangel hvor højden er halvdelen af længden således at der ved en midterdeling opstår to identiske kvadrater). Denne form kan varieres i størrelse i forhold til det rum (eller den væg) hvor den befinder sig.
2. Den hvide flade gøres alene ved lysets bevægelse og skiften henover den til en foranderlig, aldrig statisk vedvarende, flade.
Intet lys er nogensinde fuldstændig konstant.
Problemet er så hvorledes gør man denne kendsgerning bevidst for beskueren, uden at gribe til bearbejdelse af fladen?