Menu

Albert Mertz

24. sep. 1973

24-9-73 
Ligeså ofte jeg forkaster “R+B” ligeså ofte vender jeg tilbage til den. 
Idag da jeg rydde op i, og gennemgik de “R+B” gouacher, montager, o.l blev jeg igen fanget af ideen – helt uventet. 
Hvad er det som stadig får mig til at vende tilbage?
Det er vel først og fremmest enkeltheden – det overskuelige, dette at jeg helt præcist føler at her er jeg ihvertfald uden diskussion i det kunstneriske område.
Det er to kvadrater, to farver intet andet, og udfra denne enkelthed, neutralitet, fornemmer jeg, stadig, en lang række muligheder. 
For – efterhånden giver jeg fanden i at det får beskueren til at sammenligne det med et abstrakt maleri – ligesom jeg gir fanden i at det fra et dogmatisk teoretisk synspunkt er “forkert” at arbejde med de to farvers indbyrdes forhold – deres variation.
De to kvadrater – de to farver kan SES og den mindste forandring i det grundlæggende skema kan ligeledes SE’s. De to former, de to farver – er neutrale er blotted for udsagn – expressivitet – de er simpelthen ikke noget udover deres materielle fysiske tilstedeværelse – jeg kan, hvis jeg ønsker give dem hvilke betydning jeg har lyst til.
__________________________________________________________
I  Jeg har lyst til at male 6 “R+B” til “den frie –” 45 x 90 cm   
1. R&B direkte fra tuben.
2. R+B der valørmæssigt står lige (så lige som det er muligt)
3. R+B sat op mod hinanden så et optisk flimmer opstår.
4. R+B meget lyse – men jævnbyrdige.
5. R+B meget mørke uden at gå over i violet.
6. R+B – R. mørk – B. lys – men ikke lyseblå og ikke kraplakrød.
__________________________________________________________

II  Forslag II går udpå ligeledes at være en serie på 6 – 45 x 90 
Men – alle 6 – helt ens, med farven – ublandet – direkte fra Tuben.
Den eneste forskel – bliver således den minimale via udførelsen som dog ved seriens ensartethed bliver mærkbar.
__________________________________________________________

III  Forslag III – ligeledes 6 – i det ovenfornævnte format. Forskellige materialer
1. Ackryl
2. Oliefarve
3. LAK
4. GOUACHE
5. AKVAREL
6. PASTEL
__________________________________________________________
Det kan godt lade sig gøre at udføre disse billeder på sejldug eller svær Bomuld – og spænde dem direkte på væggen
(Louis Cane – ungdomsbiennalen)
__________________________________________________________
HVAD MED SVÆRT PAPIR??
det kan også fæstnes direkte på væggen.
__________________________________________________________





Fakta

24. sep. 1973
Rød blå bd 14 s. 25-27