Albert Mertz
24. Apr. 1971
24-4-71
Rød + Blaa.
Der er for mig stadig, trods alle fornuftige indvendinger noget fascinerende i denne idee-.
Selve neutralitets, nedfrysningsbegrebet er interessant
____________________________________________________________________
Hvad som har afskrækket mig noget ved ideen var dette at binde sig til dag ud og dag ind at lave det samme billede - repetitionen.
Men her har jeg ladet mig fikserer afideen den tvangstanke at jeg ikke paralelt med denne billedrække maatte lave andet.
Der er ikke noget fornuftigt argument for at den ene arbejdsform skulle udelukke den anden (eller andre).
_____________________________________________________________________
Forskellen mellem de enkelte billeder er naturligvis mærkbar (synlig) Det ene er lysere det andet mørkere, det tredie nærmer sig violet, det fjerde brunt o.s.v. Men den er i egentligste forstand betydningsløs - for man kan ikke med nogen ret hævde den ene udgave som bedre end den anden, de er alle røde og blaa, ganske vist i forskellige graduering, men dog i den sidste ende røde og blaa dette er deres dominerende kendetegn, og paa grund af at denne kendsgerning gentages fra billede til billede (altsaa trods alt, serie princippet) bliver det en variation (og intet andet) uden betydning eller værdi.
Der er for mig stadig, trods alle fornuftige indvendinger noget fascinerende i denne idee-.
Selve neutralitets, nedfrysningsbegrebet er interessant
____________________________________________________________________
Hvad som har afskrækket mig noget ved ideen var dette at binde sig til dag ud og dag ind at lave det samme billede - repetitionen.
Men her har jeg ladet mig fikserer af
Der er ikke noget fornuftigt argument for at den ene arbejdsform skulle udelukke den anden (eller andre).
_____________________________________________________________________
Forskellen mellem de enkelte billeder er naturligvis mærkbar (synlig) Det ene er lysere det andet mørkere, det tredie nærmer sig violet, det fjerde brunt o.s.v. Men den er i egentligste forstand betydningsløs - for man kan ikke med nogen ret hævde den ene udgave som bedre end den anden, de er alle røde og blaa, ganske vist i forskellige graduering, men dog i den sidste ende røde og blaa dette er deres dominerende kendetegn, og paa grund af at denne kendsgerning gentages fra billede til billede (altsaa trods alt, serie princippet) bliver det en variation (og intet andet) uden betydning eller værdi.