Albert Mertz
3. Oct. 1973
3-10-73.
Det nytter ikke at bygge et helt sæt teorier op omkring “R+B” hvis de ikke direkte er udledt af hvad der kan SE’S eller opstår direkte af hvad perceptibelt.
Der er: 1. Handlingen – dette at producerer “R+B”
2. Materialiteten – og dens fysiske tilstedeværelse som er genstand for en række perceptionsmuligheder.
3. Til sidst, som følge af den rene perception er der conceptionen som evnt. retningsbestemmes i en vis udstrækning af perceptionen, men som ellers fungerer som den ukendte faktor – det ukendte område, idet forestillingen beror på og hos hver enkelt beskuer og hans forhold til det han percepterer.
4. Kunsten – ligger ikke i det der ses – alene – men idet der udledes af forestillinger opstået via dette at se – kunsten er, med andre ord den dimension af produktet – man ikke kan vide noget om fordi det ligger udenfor producenten og hos konsumenten.
___________
Der er: 1. Handlingen – dette at producerer “R+B”
2. Materialiteten – og dens fysiske tilstedeværelse som er genstand for en række perceptionsmuligheder.
3. Til sidst, som følge af den rene perception er der conceptionen som evnt. retningsbestemmes i en vis udstrækning af perceptionen, men som ellers fungerer som den ukendte faktor – det ukendte område, idet forestillingen beror på og hos hver enkelt beskuer og hans forhold til det han percepterer.
4. Kunsten – ligger ikke i det der ses – alene – men idet der udledes af forestillinger opstået via dette at se – kunsten er, med andre ord den dimension af produktet – man ikke kan vide noget om fordi det ligger udenfor producenten og hos konsumenten.
___________
Kunstneren bestemmer ved det valg han gør: to kvadrater – det ene rødt, det andet blåt – indenfor den og den areal udstrækning (billedets størrelse) de omgivelser evnt – billedet placeres i, det bestemte tidspunkt hvor det vises/ses – kort sagt hele dets rent materielle tilstedeværelse.
Denne materialitet, med de ganske bestemte elementer og muligheder er hvad der stilles til beskuerens disposition. Dette område (to kvadrater – to farver) og dette alene er det udgangspunkt beskueren har for at kunne danne sine forestillinger.
Denne materialitet, med de ganske bestemte elementer og muligheder er hvad der stilles til beskuerens disposition. Dette område (to kvadrater – to farver) og dette alene er det udgangspunkt beskueren har for at kunne danne sine forestillinger.