Menu

Albert Mertz

31. okt. 1974

31-10-74
1.
Tegnepapir
miderlinie indtegnet.
___________________________________________________________
2. 
Strukturen inde på papiret.
___________________________________________________________
3.
Strukturen og vandret - lodret midterdeling
___________________________________________________________

4.
Struktur malet R+B
___________________________________________________________
1.
Papir – format: Halvdelen af længden giver højden –. Delt på midten. Den elementæreste udformning af strukturen – papiret er strukturens grænser: objekt!
___________________________________________________________
2.
Samme som 1. Farvestrukturen angivet med ordene: RØD-BLÅ
Propositionens totale struktur men med mindst mulig materialitet (f.eks ingen farver).
___________________________________________________________
3.
Venstre kvadrat malet rødt 
Højre stadig med ordet Blå.
Materialiteten (og perception) forøges.
___________________________________________________________
4. Som 3. omvendt.
___________________________________________________________
5. Den endelige proposition D.V.S – PAPIRET dækket med farver.
___________________________________________________________
1. objekt – tegnepapir – delt på midten af en tegnet linie.
___________________________________________________________
2. Papiret som neutralt objekt 
Strukturen placeret på midten gentagende papirets format
Jo mere den tegnede strukturs størrelse fylder papiret jo mere forbindelse er der mellem den og papiret.
___________________________________________________________
3. Jo mindre den tegnede struktur er i forhold til papirfladen jo mere neutral bliver fladens funktion.
___________________________________________________________
A. 
A. Omgivelserne (væg).
B. Papir - objekt.
C. Bemaling af/på B.
A. Består af en mængde forskellige ting.
B. Et stykke tegnepapir der ved sin karakter tilhører tingene fra kategori A.
C. Maling der ligeledes oprindeligt tilhører, eller stammer fra A. men som her har gennemgået en bearbejdelse: formet struktureret i to kvadrater.
C. Malingen er påført, placeret på B. der igen (med hensigt) er placeret i A.
B. – C. adskiller sig fra A idet produktionen af det har en hensigt (alene til at SE på) der ikke er objekterne tilhørende A’s.
B. er bindeleddet mellem A og C. det tilhører som objekt A. men ved sin funktion (tegnepapir – til at tegne eller male på) tjener det C.
___________________________________________________________
1. OBJEKTED – TEGNEPAPIR.
___________________________________________________________
2. OBJEKTET – PÅFØRT EN TEGNET MIDTERLINIE.
___________________________________________________________
3. TEGNEPAPIRET TILFØRT ORDEN RØD - BLÅ – I FARVER MODSAT AF ORDETS BETEGNELSE FORDI DENNE VISUELLE MODSIGELSE TVINGER ORDETS SELVSTÆNDIGHED FREM.
___________________________________________________________
4. MIDTERLINIEN FJERNES PÅ HVER HALVDELS MIDTE PLACERES ET RØDT R. & ET BLÅT B. DER ER NU ALENE OBJEKTET: TEGNEPAPIRET & DE TO FARVEDE BOGSTAVER TILBAGE. TEGNEPAPIRET HAR HALVDELEN AF LÆNGDEN SOM HØJDE SÅLEDES AT DANNELSE AF TO IDENTISKE KVADRATER ER MULIG. DE TO FARVEDE BOGSTAVER ER PLACERET I MIDTEN AF HVER AF DISSE MULIGE KVADRATER OG SOM FORBOGSTAVER TIL BEGREBERNE RØD - BLÅ OG VED DERES FARVE SOM OVERFLØDIGGØR HELE ORDET ER DER SÅLEDES I HELE PROPOSITIONEN ET MINDSTEMÅL AF PERCEPTIBEL STRUKTUR OG SOM EN FØLGE DERAF ET STØRRE SPILLERUM FOR DEN INDIVIDUELLE CONCEPTION.
___________________________________________________________
Der er nogle åbenbare fejl ved denne proposition.
1. At formatet udgøres af to ens kvadrater er ikke umiddelbart indlysende.
Papiret må derfor enten ved en sammenfoldning, eller ved en tegnet midterlinie tilføres denne delstruktur.
2. Idet man anvender et Rødt R. og et Blåt B. har man ophævet neutraliteten idet man har indikeret en rød og en blå farve således at beskueren ikke står frit med hensyn til sit eget valg af disse farver. 
Propositionen bør derfor udformes således: 

eller hvis man ønsker en understregning af tegnepapiret som en flade man tegner på, sådan:
Man kan lade den tegnede struktur alt efter ønske og formål fylde tegnepapiret mere eller mindre ud, jo mindre den tegnede struktur er i forhold til papiret jo mere får tegnepapir og struktur lejlighed til at beholde sin integritet.
                                    ________
Hvad er det beskueren SER?
1. Et stykke hvidt tegnepapir – hvorpå – –––––
2. Er tegnet to kvadrater subsidiært et retangel delt i to ens kvadratiske halvdele, inde i hver ordene Rød – BLÅ henholdsvis til venstre og højre. Mere er der ikke for beskueren at SE.
Ved at læse de to ord RØD – BLÅ i hvert af kvadraterne vil beskueren uvilkårligt (formodes det!) forestille sig et rødt og et Blåt kvadrat – hvilken rød og hvilken blå er afhængig af hvem beskueren er.
Den eneste funktion denne proposition har, er at få beskueren til at tænke på et rødt og et blåt kvadrat med alle de implikationer, i forhold til beskuerens helt subjektive (og konventionelle) individualitet, disse to af beskueren forestillede farvede kvadrater har. Det eneste konkret perceptible som er tilstede er kvadraternes reale størrelse og angivelsen af to bestemte farver.
Man må formode at beskueren forestiller sig de farvede kvadrater i den reale størrelse han har direkte for øje via den på papiret tegnede struktur. 
2. Lav duplet uden ord

Fakta

PDF
31. okt. 1974
Rød blå bd 20 B s. 40-45